Hittills har 458 personer besvarat denna fråga.

S.I.N. - Mer info på webben
The 13th apostle  Artist Service/Musicbuymail
Det tyska bandet S.I.N. släppte 2003 sin debut på MTM Records – ”Somewhere into nowhere”. Än idag tycker jag att det är en av de svagaste plattor som MTM släppte under sin dryga tioåriga historia. Uppföljaren – ”Equilibrium” - släpptes via Metal Heaven och det albumet var inte så mycket bättre det, så jag hade inga som helst förhoppningar inför bandets tredje släppt, ”The 13th apostle”. Nya albumet har tagit tre år att sammanställa och det är ett konceptalbum som handlar om Jesus trettonde apostel. Historien är helt fiktiv och man har utgått från den välkända historien från Bibeln och berättelsen handlar om Julian som vill bli en av Jesus följeslagare, men han blir aldrig ”godkänd” av Jesus, vilket resulterar i att Julian iscensätter en komplott där Judas förråder Jesus via Judaskyssen.

S.I.N. ( som står för Somewhere Into Nowhere ) består fortfarande av Deddy Andler på gitarr, Wolfgang Frank på gitarr, Alex Hlousek på trummor och Jan Ebert på bas, men ny på sång är den förre Hush-sångaren och norrmannen Patrick Simonsen. Patrick är ett lyft för S.I.N. och på denna konceptplatta så tar ha rollen som Julian, medan man valt att låna in Carsten ”Lizard” Schulz (Evidence One, Domain) som Jesus. Connie Andreszka (Circle Of Pain, Crystal Ball) gör Judas och Renee Walker gestaltar Jesus syster Junia. Att använda flera sångare gör att plattan verkligen känns som ett mer trovärdig koncept och Carsten gör även en roll som berättaren av historien som dyker upp vid några tillfällen under plattans gång.

”The 13th apostle” är en märkvärdig förbättring från bandet S.I.N. Från att ha gjort två mediokra plattor så gör grabbarna här en platta som är riktigt bra. Tänk Er någonstans mellan tidiga Queensryche och Avantasia så har ni S.I.N. anno 2008. Det är dramatiskt, modernt och varierat, men det som är plattans stora styrka är låtarna som är melodiösa och skickligt pompösa på sina ställen. Första riktiga spåret på albumet är ”Awakening” som är mycket tyngre än vad du någon gång hört S.I.N. låta tidigare. Andler och Frank har skrivit allt material tillsammans och man har anlitat en kvinna vid namn Ana Kugli att skriva samtliga texter och det är även hon som skrivit ihop hela storyn.

”Junia’s eyes” är en duett mellan Patrick Simonsen och Renee Walker som börjar vackert och akustiskt, men som snart förvandlas till tung metall. Snyggt samspel mellan rösterna och faktiskt en riktigt bra dialog, plattans nyckelsång i storyn där Julian möter Jesus syster. ”Tears of Gethsemane” är en helt akustisk låt som är oerhört vacker och som har en bra refräng och så kan jag även rekommendera ”His 13th apostle” som har plattans bästa refräng och som avslutar en bra platta på ett mer än värdigt sätt.

Det är inte ofta som jag är med om en sådan förvandling av ett band som S.I.N. har gjort. ”The 13th apostle” är en jätteöverraskning och en platta som även har en kul story som skiljer sig från de flesta andra konceptplattors trötta tjatande om drakar, kungar, rymdväsen eller resor i dödsriket. Kunde Dan Brown röra runt i grytan med ”Da Vinci-koden” så kan väl S.I.N. ställa saker och ting på ända med ”The 13th apostle”. Synd att dom inte hävdar att deras historia är den sanna efter många års efterforskning så kanske musiken hade sålt av bara farten….

S.I.N. - The 13th apostle

1. Prelude
2. Signs of doubt