Hittills har 680 personer besvarat denna fråga.

Unifaun - Mer info på webben
Unifaun  Progress
Det är mycket intressant att höra Nad Sylvan sjunga på UNIFAUN’s debutplatta ”Unifaun” och sedan gå in och jämföra med hur han sjunger på sitt senaste soloalbum, ”Sylvanite”, som släpptes 2003. Sveriges nya Genesis-klon är en duo som fann varandra på ett Genesis forum och som insåg att de hade mycket gemensamt. Dom är också mycket noggranna med att klargöra att de aldrig någonsin spelat några covers tillsammans från någon av Genesis plattor. Men de är också raka med att säga att de har hämtat alla influenser från de gamla engelska proghjältarna och deras nya album är fyllt med låtar som Genesis aldrig skrev och spelade in.

Faktum är att UNIFAUN är så mycket Genesis att Phil Collins, Tony Banks och Mike Rutherford (i första hand) skulle känna sig lite förvirrade. Nad Sylvan, som är hjärnan bakom UNIFAUN, låter förvillande lik Phil Collins när han sjunger och frågan är hur mycket han förställer sig för som jag nämnde i inledningen så låter han ganska annorlunda, främst med en mörkare röst, på sitt eget, självfinansierade album från 2003.

Någon lär ha sagt om UNIFAUN att de är ett ”Genesis soundscape band” och det är ett perfekt sätt att beskriva denna svenska duo. Alla gamla Genesis-fantaster kommer troligen att älska det här albumet och de kommer att höra alla välkända ljudlandskap från plattor som t.ex. ”Trick of the tail”, ”And then there were three…” och ”Duke”. Steve Hackett har fått en egen hyllning i den instrumentala ”ReHacksis”, där Sylvan spelar gitarr med samma melodiska förmåga som Hackett gjort sig känd för. Annars är det UNIFAUN’s andre medlem, Bonamici, som står för förvaltningen av de rätta ljuden på plattan. Han har verkligen hittat rätt bland sina analoga ljud och det typiska mellotronerna som Tony Banks använde sig av är identiska.

Bästa spåret på albumet är den nära nog 14 minuter långa ”Quest for the last virtue” där de båda excellenta musikerna kommer Genesis väldigt nära. Den speciella ”Mr. Marmaduke and the minister” bygger på en text av 1800-talsförfattaren Wilkie Collins och här kommer de allra tidigaste Genesis-influenserna fram från plattor som ”Selling England by the pound” eller ”Trespass”, fast med Phil Collins på sång.

Sen är ju frågan om vi behöver ett nytt Genesis-klon eller inte. Det finns ju hur många som helst som säger sig vara influerade av Genesis men det är få som gör det så bra och så öppet som UNIFAUN. Senast jag hörde något som var så likt originalet som UNIFAUN är, var när Marillion kom med sin debutplatta ”Script for a jester’s tear”. Originalet är naturligtvis bäst, men UNIFAUN kommer säkert att bli ett namn värt att följa i framtiden. Dessutom grattis till svenska bolaget Progress Records som än en gång har vaskat fram ett nytt band med klass!

Unifaun - Unifaun

1. Birth of a biggie
2. To the green faerie