Hittills har 668 personer besvarat denna fråga.

First Child - Mer info på webben
Queen of hearts  Onslow Records/Border/Two side Moon
FIRST CHILD är en tysk trio, bestående av Mr ”Buddy S” på gitarr, Stephan Preussner på trummor och den iögonfallande kvinnliga bassisten och sångerskan som kallar sig Cat The Cat. Hon har korpsvart långt rakt hår och ser väldigt lång ut bakom sin stora bas. Hon verkar också vara god vän med sitt instrument för hon tittar sällan på halsen när hon spelar utan är helt koncentrerad på mikrofonen när hon sjunger. För de som någon gång försökt att spela bas och sjunga samtidigt så vet ni att det inte är helt lätt, utan basen räknas faktiskt till det svåraste instrumentet att sjunga till samtidigt som man spelar. Och visst är det så att man tittar lite extra på sådan här saker, eftersom det, fortfarande, är ovanligt med tjejer som musiker i rockband. Annars är det egentligen totalt oväsentligt att göra denna reflektion, eller hur?

Cat är också en riktigt bra sångerska som har en röst som har lite rasp och tyngd, ungefär som Heart’s Ann Wilson, Robin Beck eller sångerskan från det sanslöst underskattade bandet Saraya som släppte två plattor i början av 1990-talet. Nu låter denna tyska trio kanske inte riktigt som dessa förebilder, utan FIRST CHILD blandar sin melodiösa rock med 70-talets Suzi Quatro och 50-talets rockabilly. Plattan består av hela 16 spår och det är på tok för långt och för mycket. De första nio spåren är helt okej, och dessutom ett par spår mot slutet, men det är lite för mycket utfyllnad och när bandet drabbas av rockabilly nostalgi i ”Gipsy woman” och ”When I dream” då vill jag bara stänga av.

Ska vi sedan diskutera valet av design till omslaget så får bandet priset för det fulaste på mycket länge. Där framställs Cat mer eller mindre som en pinuppa som poserar (som tur är med kläder på) för någon mindre nogräknad tidning som hittat ett tema om kortlekar. Ingen bra idé, för det gör musiken mindre trovärdig och det går heller inte att i förväg gissa sig till vad som döljer sig på den lilla plastbiten, om man nu står i en skivbutik och spånar efter något nytt, spännande band att hugga tänderna i.

”Queen of hearts” är ett hel okej album med en del trevliga rocklåtar i den mer lättviktiga klassen, men det blir inget bestående intryck av FIRST CHILD’s musik. Jag kommer först och främst att tänka på Heart på 1980-talet, Saraya och även Suzi Quatro, inte bara för att Cat spelar bas, när jag lyssnar mig igenom plattan. Gillar du detta så kan det absolut vara en platta för dig, för det här är dessutom ett mycket välproducerat album som låter riktigt bra. Dessutom skall bandet ha en stor eloge för det väldigt snygga och informativa promo pack som jag fick, som innehöll en välmatad biografi, plus en promo-DVD, där man också kan se bandet ”in action”. Synd att inte fler förstår att vi recensenter behöver få massor av information då det inte alltid är kul att surfa runt på Internet själv för att hitta det man söker. Kan ta lång tid ibland…

First Child - Queen of hearts

1. Queen of hearts
2. Gambler