Hittills har 605 personer besvarat denna fråga.

Crazy Lixx - Mer info på webben
New religion  Frontiers
Alla vet säkert vid det här laget att svensk hårdrock har väldigt hög status över hela världen. Just nu är det dessutom väldigt inne att vara sleaze rock band och att det kommer från just Sverige. ”The New Wave of Swedish Sleaze” startade för några år sedan och band som Crashdiet, Babylon Bombs, Veins Of Jenna, Hardcore Superstar, Gemini Five, samt återuppståndna Bai Bang och Nasty Idols är bara några namn i den mängd band som vuxit fram i genren under bara några få år. En av de första att göra sig ett namn var Malmö bandet CRAZY LIXX som bildades 2002, som släppte sitt debutalbum, ”Loud minority”, 2007. Trots att plattan släpptes på ett litet bolag så gick CD’n upp till näst översta placeringen på den svenska hårdrockslistan!

Nya albumet från de fyra hårda killarna har kallats ”New religion”, men det här handlar inte alls om något som varken är nytt eller religiöst. Sleaze är stilen där det ska låta skitigt, jordnära, förbannat högt och med attityd. Det ska vara enkelt, rakt och lättförståeligt och utan budskap och krusiduller. Helt enkelt ren jävla back-to-basic rock’n’roll! Musikstilen kräver också att de som utövar den införlivar en hård attityd och ofta kvinnoförnedrande texter, men CRAZY LIXX är bra mycket mer nedtonade än vad många andra är, åtminstone på text fronten.

Nya albumet är en naturlig utveckling från gruppens debut och det är produktionsmässigt som utvecklingen har skett i första hand. Jag gillade verkligen debuten och speciellt då den snygga power balladen ”Make ends meet” som lät lite som någon av Aerosmith’s stora balladhitar, och visst finns det en sådan även på nya albumet i låten ”What of our love”, som nästan, bara nästan är lika bra. Men producent Chris Laney (Europe, Chrashdiet, Candlemass) har lyckats tajta till bandet och ge dem ett snyggt och lagom ruffigt och skitigt sound som samtidigt låter välproducerat. CRAZY LIXX är inte heller något av våra svenska sleazerock band som låter skitigast, utan det finns en hel del vackra arrangemang och snyggt spel från grabbarna. Bäst är den superkommersiella ”Blame it on love”, som har en gitarrslinga som man knappast glömmer i första taget och det låter faktiskt lite Def Leppard, runt ”Pyromania” om den här låten.

Att CRAZY LIXX har fått kontrakt med italienska Frontiers Records kanske får en och annan att lyfta på ögonbrynet, men de vill naturligtvis också vara med och sälja plattor där efterfrågan är som störst. Senare i april så släpper de även Crashdiet’s nya platta för Europa, i Sverige släpps ju den plattan på Sony/Gain Production ungefär samtidigt.
”New religion” är ingen kioskvältare, men det är en riktigt bra partyplatta som plockar det bästa från sleazens skitiga energi och 80-talets melodiösa hårdrock. ”New religion” är snäppet bättre än debuten och det lovar gott för framtiden för det här bandet!

Crazy Lixx - New religion

1. Rock and hard place
2. My medicine