Hittills har 567 personer besvarat denna fråga.

Tony Harnell & the Mercury Train - Mer info på webben
Round trip  Frontiers
Precis som med Jorn’s nya platta, hyllnings-CD’n till Ronnie James Dio, så finns det bara ett nyskrivet spår på nya albumet med Tony Harnell, den gamle TNT sångaren’s nya platta i eget namn som släpps samtidigt som Jorn’s platta som du kunde läsa om igår. ”Round trip” är en avskalad resa i Harnell’s låtarkiv, med de flesta låtar hämtade från hans tid i gruppen TNT, men det finns även två spår från tiden med Westworld, ””Shame” och låten ”Uninvited” som ju från början är skriven av Alanis Morissette. När jag skriver att plattan är avskalad så betyder det inte att det är en akustisk unplugged-skiva, utan det här är arrangemang för fullt band, ett band som består av några kompisar till TONY som tillsammans kallar sig THE MERCURY TRAIN.

Idén till den här plattan kom efter att TONY gjorde några spelningar på små klubbar i New York under 2008, där han också hade med sig några kompisar på scenen. Han ville göra något helt annat och prövade att arrangera om den melodiösa hårdrocken som han ju är mest känd för att utöva. Resultatet blev så lyckat att han presenterade konceptet för Frontiers Records ägare, Serafino Perugino, som tände direkt. Resultatet är en ganska annorlunda skiva som istället för melodiös rock mest består av rock med akustiska inslag som ligger på gränsen till americana och country.

Men bli inte alltför avskräckt inför min beskrivning för du kommer att känna igen en hel del av låtarna om än i annorlunda, nyskurna kostymer. Men det finns också ett och annat spår som jag hade svårt att känna igen när jag lyssnade genom plattan första gången. Men ”Intuition”, ”10K lovers” – som naturligtvis är nya titeln på ”10.000 lovers (in one) och den helt akustiska versionen på ”Norther lights” är välkända låtar från TNT’s repertoar. Lite överraskande är det därför att hela tre spår från ”My religion”-plattan, eller fyra om du har den amerikanska utgåvan finns med här. Enda nyskrivna spåret heter ”Anywhere but here” som mer låter som något som band som The Script, The Frey eller Butch Walker skulle kunna gjort. Men låten är inte speciellt bra, om jag skall vara ärlig och tillhör inte plattans toppskikt.

Jag tycker att ”Round trip” är en riktigt trevlig platta från en av rockens bättre sångare och han bevisar verkligen att hans röst klarar av musik som inte är riktigt så hård som den han brukar framföra. Dessutom är de nya arrangemangen i regel riktigt bra och han har hittar låtar som faktiskt fungerar på ett mer avskalat plan. Ett av de bättre spåren är ”Shame” där vi även hör den vackra sångerskan Sandi Saraya från bandet Saraya som gjorde två fantastiska plattor mellan 1989 och 1991. Jättekul att hon finns med här, då hon inte hörts av på nästan 20 år, men bandet Saraya har nyligen återförenats så det ska bli mycket intressant att följa vad som kan komma att hända där. Den vackra akustiska versionen av ”Norther lights” är också riktigt bra och dessutom så gör bandet en härlig version på ”Uninvited”. Plattans bästa låt är ändå ”Ready to fly”, där TONY’s fru Amy Anderson-Harnell finns med och sjunger i den snygga refrängen.

TONY HARNELL har gått från melodiös hårdrock med TNT och Westworld till metal i Starbreaker, men när han numera mest jobbar i eget namn så blir det lite lugnare. Han släppte för något år sedan en 5-spårs CD som var lite ”mognare” än den rock som TNT gjort och nu så tar han steget helt från hårdrocken och prövar något nytt igen. Han verkar vara lika nyfiken på att experimentera som Soundgarden’s Chris Cornell varit på sistone, fast då i en helt annan genre. TONY HARNELL & THE MERCURY TRAIN låter bra och plattan ”Round trip” är skönt bakåtlutad och gjord med kärlek till låtmaterialet. Har man en bra låt från början så låter det bra nästan hur man än framför den…

Tony Harnell & the Mercury Train - Round trip

1. Somebody told you
2. Intuition