Hittills har 639 personer besvarat denna fråga.

Ten - Mer info på webben
Stormwarning  Frontiers
Prisa någon! Mina böner har blivit hörda. Gary Hughes, frontfiguren i engelska bandet TEN, har äntligen lagt sin roll som producent av sina egna alster på hyllan och anlitat en utomstående producent, i detta fall ingen mindre än Dennis Ward (Pink Cream 69). När TEN släppte sitt förra album, ”The twilight chronicles”, för snart fem år sedan, så hade jag två saker som jag ansåg vara väldigt allvariga och som var tvunget att förbättra för TEN’s överlevnad, dels den bedrövliga produktionen och så låtarnas längd, som i snitt var hela dryga 7 minuter långa! Båda dessa problem är fixade när bandet nu släpper sitt nionde album, ”Stormwarning”.

Fem år är en lång tid, men jag antar att Gary Hughes har haft lite att tänka på och så har bandet även genomgått lite medlemsskiften och under de fem år som gått har visst flera olika medlemmar passerat förbi. Gary är lite av en diktator i sitt eget band, men vid sin sida har han den här gången Neil Fraser på gitarr och Mark Sumner på bas vid sidan av gitarristen John Helliwell och keyboardisten Paul Hodson, som är de enda två som är kvar sedan förra plattan. Bakom trummorna sitter Fates Warnings slagverkare, Mark Zonder, och så är den rutinerade producenten Dennis Ward alltså den som syr ihop hela säcken med ett betydligt bättre och tyngre ljud än vad vi lärt oss är TEN.

Låtarna är också denna gång strået vassare än på förra plattan och då tyckte jag faktiskt att det var det enda positiva som fanns att hämta därifrån. Stilmässigt så skiljer sig inte musiken något nämnvärt från TEN’s tidigare alster, och vi bjuds faktiskt på tio av Gary Hughes bästa spår på länge, nästan i klass med plattor som ”Spellbound” och ”The name of the rose”. Den inledande ”Endless synphony” var inte någon favorit de första gångerna jag hörde den, men det är ett spår som snabbt fastnar och jag gillar verkligen den ”Phantom Of The Opera”-lika refrängen.

”Centre of my universe” är en typisk Gary Hughes-komposition med dramatik, lager-på-lager gitarrer och svulstiga keyboards som blandas med melodier som är på gränsen till sötsliskiga och det är få förutom Hughes som kan göra denna kombination rättvisa.
Mina favoritspår är den lite bluesiga ”Book of secrets”, den, för TEN, lite annorlunda låten ”Invisible”, som har en vers där Gary låter nästan som Göran Edman när han sjunger och både bryggan och refrängen är väldigt melodiösa och snygga. Dessutom är refrängen till ”The hourglass and the landslide” en riktig killer!

Ja, hur det nu än är så är detta engelska band inte ett band som letar sig ut i musikens vackra landskap och prövar på något nytt, så är du trött på Gary Hughes efter alla dessa mindre lyckade plattor så kanske det är svårt att motivera dig att köpa den här plattan. Men jag kan nästan lova att du kommer att gilla ”Stormwarning” för här finns det allra bästa från Hughes skrivarstuga inramat med en betydligt bättre produktion. Rekommenderas!

Ten - Stormwarning

1. Endless symphony
2. Centre of my universe