Hittills har 453 personer besvarat denna fråga.

Gary John Barden -
Eleventh hour  Escape Music
GARY JOHN BARDEN tillhör den engelska rockens fina innerum med en strupe som vi har kunnat njuta av i band som Praying Mantis, Silver, Statetrooper och Company Of Snakes. Men det var i MSG, Michael Schenker Group, som GARY’s rockiga bana började och han fanns med på den gamle Scorpions-gitarristens fyra första album, innan BARDEN gav upp och gick vidare på sin karriärsstege, en stege som han kanske aldrig haft möjlighet att klättra så väldigt långt uppför, men han har sannerligen aldrig heller klättrat nerför.

Det är nu fyra år sedan vi hörde av GARY senast, i och med den ganska tunga, men lysande, plattan ”Love and war”. En platta som jag ser som GARY’s bästa i karriären och där hans speciella röst utnyttjades till fullo. Nya plattan är än en gång producerad av kollegan från bandet Silver, nämligen Michael Voss och det är en förstklassisk produktion som hörs. Dessutom så är ju GARY JOHN BARDEN en suverän sångare, som har lika delar rock, soul och blues i rösten. Det gör honom till en sångare i nästan samma kaliber som David Coverdale och Joe Lynn Turner och nya albumet består av elva spår som ligger i brittiska 70-tals eran av bluesig hårdrock. Det är ju något som herrar Coverdale och Turner också gör och nya plattan ”Eleventh hour” består av elva spår som ger ett tvärsnitt över hur brittisk hårdrock i den melodiösa skolan bör låta.

Plattan har dessutom en del politiska inslag, i form av låtarna ”Baghdad”, ”We are the dead” och den tungt Rainbow-influerade ”Before the eyes of the world”. Dessa tre spår är också plattans bästa och det har inget att göra med texterna utan att låtarna verkligen är bra, med snygga melodier, bra musikerprestationer och bra refränger. Speciellt gillar jag ”Before the eyes of the world”, en åtta minuter lång låt som inleds lugnt och försiktigt för att sedan drivas fram tungt och explosivt med vassa gitarrer och en puls som påminner om Rainbow’s ”Stargazer” från ”Rising”-plattan.

”Eleventh hour” är högkvalitativ retrohårdrock och ett måste för alla gamla MSG, Deep Purple, Whitesnake eller Rainbowfans. Tyvärr har plattan dock ett par spår som drar ner betyget i form av de två bluesspåren ”Blackmail” och ”Easy does it”, som jag inte tycker passar riktigt in och som inte alls håller samma standard som övriga låtar. Det är lite synd för annars hade plattan varit en riktig höjdare!

Gary John  Barden - Eleventh hour

1. Baghdad
2. Fallen by the wayside