Hittills har 663 personer besvarat denna fråga.

Pretty Maids - Mer info på webben
It comes alive  Frontiers
Vissa liveplattor är mer efterlängtade än andra. Så är det bara. Och är det något band som fansen har väntat länge på en livedokumentation från så är det från det danska melodiösa metalbandet PRETTY MAIDS, vars 30-årsjubileum just firas med en kombinerad dubbel-CD och DVD, kallad ”It comes alive”. Konserten spelades in i Schweiz den 1:a oktober förra året på bandets senaste turné som faktisk hade premiär i lilla Varberg, och i publiken där stod undertecknad och såg en föreställning som presenterade en av de värsta ljudupplevelser som jag kan komma ihåg. Vad den ljudteknikern gick på, inte gick på, det kan man undra. Det gick knappt att urskilja Ronnie Atkins stämma i den mullriga basen och det diffusa gitarr och keyboardsriffen. Det enda som gick att urskilja med perfekt skärpa var trummorna. I övrigt var konserten alldeles lysande då PRETTY MAIDS alltid varit ett riktigt bra liveband.

Därför var det extra kul att äntligen få höra ett vettigt ljud på de låtar som PRETTY MAIDS framförde med sådan proffsighet och energi. Jag har dessutom avsiktligt väntat med att skriva recension så att jag dessutom kunde kritiskt studera även DVD’n, vilket för oss recensenter än näst intill omöjligt att kunna göra innan skivsläppet, då skivbolagen bara skickar ljudfilerna nuförtiden. Därför har jag själv köpt hela paketet för att ni läsare skall få en fulländad recension av den här unika produkten, unik i den mån att det alltså är första gången som PRETTY MAIDS släpper ifrån sig en konsert till sina fans.

Under 30 år så har PRETTY MAIDS släppt massor av plattor, med lite olika stilar, men alltid med samma briljanta förmåga att kunna skriva melodiösa refränger. Senaste albumet, ”Pandemonium”, får anses vara en av PRETTY MAIDS absolut bästa plattor någonsin och dessutom en platta som var modernt tung och samtidigt fylld av kanonbra och melodiösa låtar. Hela konserten inleds naturligtvis av titelspåret från senaste plattan som är en perfekt showstarter och även spår två, ”EN V U”, är från senaste albumet. Ljudet på DVDn är helt suveränt, kristallklart och tungt och långt ifrån den besvikelse som turnéstarten i Varberg var. Men det finns en liten detalj som stör mig för det verkar som alla ”toppar” har ”gate-ats”, det vill säga att det inte finns någon nyans i volymen. Det märks som om någon ”drar ner volymen” snabbt när det blir lite för mycket på en gång. Kanske lite svårt att förstå vad jag menar och jag har kanske ett FÖR tränat öra för att ni ska förstå och förhoppningsvis är det inte något som stör någon annan. Först trodde jag att det var något fel på min anläggning, men jag har testat DVDn på ytterligare en anläggning.

Men förutom den lilla petitessen så är ”It comes alive” en enastående upplevelse, där ett pärlband av grymt bra låtar från PRETTY MAIDS 30-åriga karriär radas upp och, i vanlig ordning, avslutas med deras stora klassiker från 80-talet, ”Red, hot and heavy”. Resan dit är en enda långt njutning, både på CD och på DVD, en DVD som dessutom bjuder på en obligatorisk bakom-scenen-dokumentär. En ovanligt bra, tung och varierad musikupplevelse som är värd varenda krona som den kostar!

Pretty Maids - It comes alive

CD1
1. Pandemonium