Hittills har 663 personer besvarat denna fråga.

Arjen Anthony Lucassen - Mer info på webben
Lost in the new real  Inside Out
I vanlig ordning, när det gäller ARJEN ANTHONY LUCASSEN, så är nya albumet en futuristisk historia i typisk LUCASSEN-stil. Men det är första gången som ARJEN släpper ett album i eget namn. Ska man vara helt ärlig så spelar det inte någon som helst roll om det står Ayeron, Ambeon, Star One eller Guilt Machine på skivomslagen, för till syvende och sist så är det LUCASSEN’s verk det handlar om. Han använder sig av olika gruppnamn för att arkivera sin musik i olika fack; Ayeron är det futuristiska rymdkonceptet med massor av olika gästsångare som tar roller i historierna, Ambeon är ett lite mer ambient projekt där han samarbetar med sångerskan Astrid van der Veen, Star One är ett tyngre progressivt projekt som lutar mer åt metalhållet och Guilt Machine är det närmaste ett fungerande band som ARJEN hittills jobbat med sedan han började göra musik helt på egen hand för snart 20 år sedan.

Alla projekt som ARJEN jobbat med, eller jobbar på, har alltså olika musikaliska inriktningar, men de har alla LUCASSEN’s speciella signum mycket tydligt inbakat i resultatet. När nu ARJEN går helt solo så är det med ett betydligt popigare sound och där han själv sjunger på alla låtar, på gott och ont. Flera av de popigare spåren, såsom ”Pink Beatles in a Purple Zeppelin”, som beskriver framtidens musikaliska utarmning när de återanvänder klasiska låtar istället för att skriva nya, och ”Where pigs fly”, som beskriver några av dagens största stjärnors alter ego, har tydliga drag av Beatles och några andra spår låter som Pink Floyd. Det är egentligen bara inledande ”The new real” och avslutande titelspåret som är de där riktiga ”prognumren” som man förväntar sig från ARJEN.

”Lost in the new real” är ett ovanligt varierat album, som består av två CD, där första CDn innehåller själva historien om Mr. L, som dör under 1990-talet och fryses ner i dödsögonblicket för att kunna uppväckas igen i framtiden när teknik finns för detta. När han vaknar möts han av en värld där det ibland är svårt att skilja på vad som är verkligt och inte. Han tilldelas en psykolog, gestaltad av Rutger Hauer, som skall hjälpa honom i sin nya roll. ARJEN var speciellt glad att han fick Rutger att ställa upp med sin röst då ARJEN’s favoritfilm är ”Blade runner” där Rutger spelar en av karaktärerna. Han har även tagit namnet i den filmen, Voight-Kampff, till sin roll på albumet!

CD 2 innehåller fem spår som var skrivna till konceptet men som, av någon anledning, inte platsade in i det slutliga resultatet, plus fem coverlåtar, som på ett eller annat sätt skulle kunna ha ingått i berättelsen. Coverspåren är Blue Öyster Cult’s ”Veteran of the psychic wars”, Led Zeppelin’s ”Battle of evermore”, Alan Parsons ”Some other time”, Frank Zappa’s ”I’m the slime” och en helt fantastiskt tung version av Pink Floyd’s ”Welcome to the machine”. Avslutar på varje CD gör två CD-rom dokumentärer om inspelningarna av plattan och tillkomsten av den grymt snygga grafiken till skivans booklet.

Om vi börjar med historien så är konceptet en av ARJEN’s mer intressanta någonsin, men tyvärr slarvar han bort det när det kommer till musiken. Jag är ett stort fan av LUCASSEN och förstår att han för sitt konstnärliga ego behöver prova på olika former av uttrycksformer och har gjort detta genom sina olika bandnamn på ett alldeles lysande sätt genom årens lopp. Att han nu släpper den här plattan tror jag bara är ett naturligt steg för sitt eget ego och det hade kunnat fungera alldeles utmärkt, men märkligt nog så är musiken på CD 1 ovanligt svag. Plattan inleds utmärkt med ”The new real”, men tappar totalt fokus med den bedrövliga ”Pink Beatles in a Purple Zeppelin” som jag först trodde var ett stort skämt. Korta pasticher som ”When I’m a hundred sixty-four”, ”Dr. Slumber’s eternity home” och ”Where pigs fly” är lika platta och ofokuserad de och det är egentligen bara avslutande titelspåret som håller gammal god LUCASSEN kvalitet, tillsammans med första spåret.

Nä, då är faktiskt andra plattan bättre, vilket nog inte ARJEN hade för avsikt. De fem spåren som inte passade in i konceptet, enligt ARJEN, håller faktisk en riktigt bra standard och coverlåtarna är lika förvånande som kärleksfullt modernt arrangerade. De tre inledande spåren på denna platta är faktiskt höjdpunkten på detta verk, där covern på Pink Floyd’s ”Welcome to the machine” är kronan på verket. Att just coverlåtarna känns så fräscha är ju lite symptomatiskt då han tar upp just ”coverträsket” i låten ”Pink Beatles in a Purple Zeppelin”! Nä, ARJEN, den här gången så är jag inte riktigt nöjd…

Arjen Anthony Lucassen - Lost in the new real

CD 1
1. The new real