Hittills har 605 personer besvarat denna fråga.

Tyketto - Mer info på webben
Dig in deep  Frontiers
Som utlovat så kommer nu en recension av Danny Vaughns återkomst med bandet TYKETTO, som denna månad släpper sitt första album på 18 år, på italienska Frontiers Records. TYKETTO gjorde två mycket bra plattor mellan 1991 och 1994, ”Don’t come easy” och ”Strength in numbers”, innan Danny Vaughn tog sitt pick och pack och gick vidare till andra utmaningar. TYKETTO gjorde sedan ett tredje album, med Steve Augeri som då kom från gruppen Tall Stories, men som många senare känner från tiden med Journey. Tredje albumet gick ganska omärkt förbi, men själv så tycker jag faktiskt att det är det albumet som håller bäst av de tre idag.

Nu är alltså originalupplagan av TYKETTO aktuell med album nummer fyra, kallat ”Dig in deep”, och under förra året så turnerade bandet runt på de stora festivalerna i Europa, bland annat så spelade bandet på Sweden Rock. Men inspelningarna av den här plattan startade redan 2009 och har kantats av en hel del problem, dels möjligheten att kunna träffas på samma ställe i världen då Danny numera bor i Spanien, gitarristen Brooke St. James lever i Las Vegas och trummisen Michael Clayton fortfarande bor i New Jersey, där bandet en gång startade. Men det visade sig också att de inte riktigt har dragit jämt under denna process, vilket vi får hoppas är löst då bandet i sommar ger sig ut på nya festivaler för att spela låtar ur nya albumet.

TYKETTO var ett rockband som var kraftigt inspirerade av den amerikanska countryscenen, och country är något som Danny Vaughn fortsatt att införliva i sin rock alltsedan dess, med sina soloplattor i första hand. Och på ”Dig in deep” så blandas rockigare spår som ”Faithless”, ”Here’s hoping it hurts”, ”The fight left in me” och plattans bästa spår, titelspåret ”Dig in deep”, med countrydränkta halvtempospår som ”Love to love”, ”Battle lines” och ”Monday”. Jag har lite svårt för just det som ”luktar” lite country, så för min del så är ”Dig in deep” ett ganska ojämnt album, där de starkaste spåren är de med minst influenser från USA’s största musikindustri.

Och det är kanske inte just beroende på att det finns tydliga countryinfluenser på vissa spår som jag reagerar mest, utan att arrangemangen på dessa låtar är så platta och tillrättalagda, troligtvis för att om möjligt kunna komma in på aktuella radiostationer också. Det är ju trots allt inom countryn som artisterna tjänar mest i USA.

Danny Vaughn har skrivit låtarna tillsammans med Brooke St. James och Michael Clayton och skulle jag gissa så är det i de mest countryrockmässiga spåren som Danny haft mest att säga till om. Han har en bra röst och han skriver dessutom ovanligt engagerande texter för att vara melodiös rock, något som annars är vanligt inom countryn, vilket gör att han ofta jämförs med andra artister som sprungit ut ur New Jersey, såsom Bruce Springsteen och Jon Bon Jovi. Ett snyggt album, men samtidigt lite tamt och opersonligt och kanske inte den där återkomsten som jag hade hoppats på.

Tyketto - Dig in deep

1. Faithless
2. Love to love