Hittills har 614 personer besvarat denna fråga.

Departure -
Hitch a ride  Escape Music
DEPARTURE är ett amerikansk band där gitarristen och keyboardisten Mike Walsh är den drivande kraften. Debuten släpptes redan 1999 och följdes av ytterligare två kritikerrosade album under två år och sedan blev det tyst. Det var inget som var meningen, men det har faktiskt tagit dryga 10 år att värka fram album nummer fyra, som fått namnet ”Hitch a ride”, som nu släpps på engelska labeln Escape Music under april månad.

Mike Walsh ha bland annat jobbat med Mark Thompson-Smith från Praying Mantis och Bon Jovi, och på de tre tidigare albumen har han fått hjälp av Duey Ribestello (Joe Lynn Turner Band) och Dave Rosenthal (Red Dawn, Rainbow) och dessutom så har han haft tre olika sångare på de tre albumen, vilket gjort att stilen varit lite varierad för varje platta. Debuten lät lite i stil med Saga, Toto och Journey medan album nummer två gick mer i stil med Styx och Kansas. På nya albumet sjunger en svensk bekant, nämligen Andi Kravljaca från metalbandet Silent Call och tidigare sångare i progmetalbandet Seventh Wonder. Här får han sjunga något helt annat, nämligen snyggt skriven AOR och melodisk rock i samma fåra som till exempel Last Autumn’s Dream, och det fungerar utan problem för Andi.

Plattan inleder riktigt bra med den grymma ”No where to go”, ett spår som utan vidare diskussioner utses till plattans absolut bästa spår. Och det är tyvärr inte så många andra av plattans låtar som kommer i närheten, men ”You don’t need to do this anymore” och ”Fly” är två riktigt bra låtar. Men det blir lite för ”cheesy” med spår som ”Soldier of fortune” och den outhärdligt klämkäcka ”LuvSick”. Av de tre tidigare album som DEPARTURE släppt så är det debuten som jag själv lyssnat på mest och faktiskt så är det en platta som står sig rätt okej även idag. Och faktiskt så är låtmaterialet bättre på debuten än vad det är här, tyvärr.

Jag tror inte att några gamla fans är nöjda med resultatet på ”Hitch a ride”, speciellt eftersom man fått vänta hela tio år. Releasebladet jämför DEPARTURE av 2012 med storheter som Journey och Kansas, men jag tycker mer att det låter som Last Autumn’s Dream, det vill säga, oerhört melodiöst men samtidigt väldigt ojämnt och trist. Att Last Autumn’s Dream’s plattor är så ojämna som de är beror ju på att de släpper minst ett album om året och då har jag förståelse om det inte blir perfekt, men efter tio års väntan så borde låtmaterialet varit bättre. Snyggt konvolut ändå….

Departure - Hitch a ride

1. No where to go
2. You don’t need to do this anymore