Hittills har 646 personer besvarat denna fråga.

Status Minor - Mer info på webben
Ouroboros  Lion Music
Det är snart tre år sedan som finska metalproggande bandet STATUS MINOR släppte sitt debutalbum ”Dialog”, ett album som undertecknad hade som ett av det årets bästa album. Nu följer bandet upp denna succé med albumet ”Ouroboros”, vilket är en mycket gammal symbol av en orm eller drake som ligger i en ring och äter upp sin egen svans. Ordagrant från grekiskan så är betydelsen ” han som äter sin svans”, men används som en beskrivning av ”den eviga cykliska förnyelsen”; det vill säga förloppet födelse, liv, död och återfödelse i gammal mytologi. I STATUS MINORs värld så har detta blivit en konceptplatta som beskriver den cykel som beskriver ett kärleksförhållandes födelse och uppbrott, något som ju är alltför vanligt idag, när det är lättare att skiljas som ovänner än att jobba på sitt förhållande och återvända som vänner.

STATUS MINOR bildades redan 2002 och är ett mycket kompetent band som består av fem finska killar som spelat musik i olika band under ganska lång tid. Debuten innebar att en stor dörr öppnades för grabbarna då de fick toppbetyg hos samtliga stora tidningar och nätsajter. Redan vid första försöket lät det här bandet som ett fullfjädrat proffsband och det var speciellt sångaren Markku Kuikkas kraftfulla stämma, gitarristen Sami Saarinen och keyboardisten Jukka Karinens snabba och flinka händer och musikalitet som imponerade. Jag jämförde plattan med bland annat Mind’s Eye och Seventh Wonder, mest för att de visade upp en förmåga att införliva starkt melodiösa element i sin musik.

”Ouroboros” är tyngre och snabbare än debuten, men fortfarande med samma melodiösa touch på låtstrukturerna. Det blir dessutom mörkare och hårdare ju längre in i plattan man kommer, då förälskelsen så småningom övergår i besvikelser och oenigheter. Till sin hjälp som den kvinnliga rollen i förhållandet har man engagerat Anna Murphy från bandet Eluveitie, som kanske inte riktigt når upp till den kapacitet som skulle behövas för att mäta sig med tonstarka Markku, men hon gör ändå ett godkänt jobb.

Det finns vissa beröringspunkter med amerikanska Queensryche på nya albumet, faktiskt, speciellt i de mer power metaldränkta, snabbare spåren, såsom ”Hollow” och ”Smile” och faktiskt låter Markku lite som Geoff Tate ibland, fast utan det primala skriket som Geoff ofta tar till. Bästa spåret är den snygga och dramatiska ”Glass wall” som har ett snyggt tema och en bra och melodiös refräng. Dessutom är avslutande, nästan elva minuter långa, ”Sail away” ett stycke mästerverk, med allt vad man kan önska av ett metalproggstycke i världsklass, snygga teman, bra sång, tajt band och en dramatik som sticker en bra bit utanför högtalarmembranen.

”Ouroboros” är ytterligare ett imponerande stycke musik från finska STATUS MINOR, kanske ändå inte lika starkt som debuten, men ändå imponerande!

Status Minor - Ouroboros

1. The wind