Hittills har 572 personer besvarat denna fråga.

Jim Jidhed - Mer info på webben
Full circle  Atenzia
Hallelujah! 2003 har börjat osedvanligt bra med massor av bra plattor som redan hittat ut på marknaden. Jag har redan hunnit lovorda svenska Ignition med Jan Johansen på excellent sång, men nu har jag hört något som slår det mesta och jag slår vad om att den här skivan kommer att ligga högt på min lista över 2003 års bästa skivor, ja kanske till och med överst!

Att JIM JIDHED skulle göra ett bra album har jag förstått av förhandssnacket, men att det skulle vara så komplett hade jag bara kunnat drömma om. JIM började sin bana i Alien och jag måste medge att jag alltid tyckt att JIDHED låtit alltför mesig och det 13 år gamla soloalbumet ”Jim” står och samlar damm i min skivhylla. Albumet har inte åldrats med värdighet om man säger så. Nu återkommer alltså JIM JIDHED och han gör det med besked.

JIM har idag en röst som har mognat något helt förträffligt och likheten med Steve Perry är otrolig och nästan lite FÖR bra ibland. Men förutom JIM’s sång så är det låtarna som är albumets styrka. Denna samling av egenkomponerade låtar, delvis tillsammans med Tommy Denander, framstår som några av de bästa låtar som skrivits av ett svenskt team i denna genre någonsin. Ja, jag kan faktiskt inte komma på någon annan artist eller grupp som lyckats pricka in så många favoriter på en och samma platta. Just nu känns det som om jag inte kan få ut ”Full circle” ur min CD-spelare, men för att inte riktigt slita ut den så bör jag nog sansa mig lite och byta efter det att jag skrivit färdigt den här recensionen. Och för att det skall bli fler tips för Er läsare att läsa.

Om jag skall börja med de två negativa sidorna av JIM’s album så är det just likheten med Steve Perry, som får sin kulmen i just Steve Perry-skrivna ”Lost angels”. En låt som skrevs tillsammans med Clif Magness men som aldrig givits ut av varken Journey eller Steve Perry själv. Det lär finnas en version av gruppen Raine, men den har jag aldrig hört. ”Lost angels” är en typisk Perry-låt med hans speciella frasering och JIM går igenom hela paketet och totalt härmar Perry från ruta ett rakt igenom hela låten. Ibland får jag en känning av att man mixtrat i studion för att få det att bli så likt Steve Perry som möjligt, fråga mig bara inte varför. Personligen hade jag tyckt bättre om en mer personlig version, men låten är naturligtvis kanon ändå. Dessutom tycker jag att produktionen svajar lite. Det kan bero på att albumet är inspelat i ett antal olika studios och antagligen under en längre period, men vem skall egentligen klaga över resultatet när det nu är så bra.

Om vi tar albumet från början så var jag fast redan efter 42 sekunder in i ”I will never leave you now” när första refrängen kommer. En klassiker som visar vilken god sångare och låtskrivare JIM är. Bra gitarr av Tommy Denander som står som producent för albumet och som gjort sin bästa prestation hittills. ”Full circle” är ännu en egen komposition som tillhör de två bästa spåren på albumet. En midtempolåt med en helt grym refräng. ”Silence of your heart” är en av tre låtar som JIM JIDHED inte varit inblandad i låtskrivarmässigt. En mycket bra refräng med Kimmo Blom och Erkka Korhonen från Urban Tale i kören. ”Someday” är en låt som påminner lite mer om Toto i stil, därTommy Denander leker Lukather med sin gitarr. Glömde jag säga att refrängen är en killer?

Första balladen kommer med spår fem, ”I can’t go on” som skrivits av Tommy Denander tillsammans med Ricky Delin. En vacker och känslig sång av JIM, som mer påminner om Bob Carlisle (en kristen sångare som är mycket stor i USA) korsat med Steve Augeri, Journey’s nuvarande sångare. Dock en av albumets svagare spår. ”Anyway you want it” rockar loss rejält och bjuder på en klassisk refräng i moll och ett gästspel av Marcel Jacob på bas. ”Now we cry” är en midtempolåt som inleder lugnt och vackert. Låten är en av dessa enormt pampiga och hymn-lika AOR-låtar som jag är så otroligt svag för och därför utser jag den till albumets bästa spår. Gästspel av Bruce Gaitsch på gura. ”Lost angels” har jag redan berört innan och det är en kraftfull låt, men med en alltför kraftig Perry-feeling. Nästa ballad heter ”I’ll be ready then” och där har vi en riktig höjdare och här sjunger JIM så som JIM ska låta med en kraftfull och klar stämma som har mycket känsla och inlevelse. Suverän låt!

”Falling in love” är en mer bagatellartad glad låt som har lite schlager över sig och ”Wish you were here” är ytterligare en halvtempolåt som har en kanonrefräng. ”Don’t close your eyes” är den låt som har klart bästa gitarr-riffet och den rockar gott med en bra vers men kanske en mindre bra refräng. Avslutande ”Marie” är en vacker sång som återigen påminner en hel del om någon av alla dessa underbara Journey-ballader. En sång tillägnad JIM’s fru eller flickvän kan man väl anta. En sång som alla grabbar med lite känslighet skulle önska att de skrivit till sin käresta. En värdig avslutning på ett fantastiskt album.

JIM JIDHED och Tommy Denander har gjort ett album som jag hoppas kommer att bli en milstolpe och klassiker i den svenska rocken. En platta som alla vi som älskar AOR och melodisk rock helt sonika kommer att älska länge och som jag hoppas ska kunna nå ut till många fler utanför vår lilla men trogna krets. Grattis JIM JIDHED för ett fantastiskt arbete och låtskrivande! Grattis Tommy Denander som äntligen fått till det! Grattis till Magnus Söderkvist på Atenzia Records som fått möjligheten att släppa detta album. Grattis alla som köper albumet, ni har många timmars njutande framför Er!

Jim Jidhed - Full circle

1. I will never leave you now
2. Full circle