Hittills har 605 personer besvarat denna fråga.

Deacon Street - Mer info på webben
II  MTM
Här sitter jag med två plattor i handen och tvekar vilken av dem som jag skall skriva om. Jag lovade en polare tidigare i år att jag skulle skriva om Red Hot Chili Peppers nya album ”Stadium arcadium” när det kom ut, och här sitter jag med denna mastodont i ena handen. Men saken är den att jag aldrig gillat RHCP och aldrig förstått vad det är som är så bra med detta märkliga band, som kör en hård attityd men spelar en feg typ av funkpop som inte borde tilltala någon. Dessutom så skulle jag säkert vara ensam om att dissa albumet och när jag nu ändå inte gillar dem så varför pina sig igenom två CD-skivor fulla med musik som jag ändå inte förstår mig på? Nä, det är bättre att jag biter tag i nåt som jag har något kreativt att dela med mig av till Er, kära läsare.

En av dessa duktiga, svenska musiker som aldrig får speciellt mycket utrymme i den stora pressen tycker jag att det är viktigare att skriva om, och dessutom så verkar det som om DEACON STREET ’s nya CD, ”II”, kan komma att bli en av Tommy Denander’s sista plattor som han själv medverkar på. Då bör det uppmärksammas så att ingen missar en av vårt lands mest respekterade musiker utomlands. Han har nämligen ”hotat” att lägga skivproduktionen på hyllan och koncentrera sig på låtskrivande och det är ett val som inte är så svårt att förstå, om man ser till hur mycket som de mest lyckosamma låtskrivarna tjänar på sitt hantverk. Nåväl, förutom DEACON STREET, så lär det dyka upp ytterligare en platta till innan hotet sätts i verket, och det är samarbetet med Fergie Fredriksen, som det surrats om i flera år nu.

Andra plattan under bandnamnet DEACON STREET ( Project är borta denna gång) släpps i mitten av månaden på tyska MTM Records, och det som från början var ett projekt tillsammans med Chris Demming (Spin Gallery) verkar ha blivit ett enmansjobb, för Chris nämns inte någonstans i det infoblad som skickats med nya plattan. Däremot så är gästlistan minst lika imponerande som Radioactive’s digra lista på ”Taken”, som släpptes sent i höstas. Vad sägs om sångare som Peter Sundell (Grand Illusion), Thomas Vikström (Talk Of The Town, Candlemass), Johan Fahlberg (Jaded Heart, Scudiero), Andreas Novak (Mind’s Eye), Chris Antblad (Spin Gallery), Stan Bush och Geir Rönning (Radioactive). Medverkar på diverse olika instrument gör också celbriteter som Reb Beach (Winger, Dokken, Whitesnake), Steve Morse (Kansas, Deep Purple), Jeff Watson (Night Ranger), Christopher Cross, Marty Friedman (Megadeth), Bruce Gaitsch (Richard Marx, Madonna), Tony Franklin (MSG, Blue Murder) och Daniel Flores (Mind’s Eye, Xsavior).

Denander envisas med att producera sina plattor själv och det är en stor svaghet. Produktionen här är inte någon av de bättre som denne produktive man presterat, men de flesta som följer Denander’s bana har lärt sig leva under dessa omständigheter. ”Taken” är den bäst producerade platta som Denander släppt ifrån sig, så DEACON STREET är ett steg bakåt. Låtmaterialet är bra och till och med skitbra på sina ställen. Peter Sundell sjunger skjortan av de andra medverkande på ”Beautiful Chardaine” som inleder plattan, men Thomas Vikström’s ”LeAnn” håller nästan lika hög kvalitet. Chris Antblad står för två ballader och ”I give this promise” är den bästa av dessa. Andreas Novak har med hela tre spår och bäst a dessa är ”Misery”. Det är också kul att höra Stan Bush i dessa sammanhang, fast denne gamle legend har sjungit bättre i sina dagar än vad han gör här. ”Now we cry for you” tillhör ändå en av de bättre spåren på plattan.

Mot slutet av albumet så tappar Denander inspirationen och Thomas Vikström’s cover på Sweet’s gamla paradspår ”Action” är inte speciellt bra. Geir Rönning gör ett ganska intetsägande numer kallat ”Easy as it seems” och plattan avslutas med två instrumentala spår, den gamla Buddy Miles låten ”Them changes” som Denander spelade in till ett Jimi Hendrix-tribute album redan för två år sedan och ett spår som kallats ”Jason”.

”II” låter mer som överblivet material från ”Taken”-inspelningarna än som en uppföljare till första DEACON STREET-plattan. Övervägande så är materialet bra, de tio första spåren gör en helgjuten platta, men det svajar på de fyra sista spåren. Ändå håller Denander’s låtar i det stora hela och det är imponerande med tanke på hur mycket han spottar ur sig. Dessutom är hans gitarrspel absolut gudomligt och han bevisar än en gång att han hör hemma i eliten av gitarrister i världen.

Deacon Street - II

1. Beautiful Chardaine (Peter Sundell)
2. LeAnn (Thomas Vikström)