Hittills har 602 personer besvarat denna fråga.

Wetton/Downes - Mer info på webben
Icon II-Rubicon  Frontiers
Att hinna med tre skivsläpp på under en tidsperiod av sju månader är inte vanligt i dessa tider. De två distingerade, engelska herrarna John WETTON och Geoff DOWNES är ett undantag och dessutom så har man klämt in en DVD som bonus. Nu handlar det om en live-platta och en akustisk platta (som jag helst av allt vill glömma!) som båda tidigare släpptes i år och det är bara ett och ett halvt år sedan som ”Icon”, debutplattan under denna konstellation, kom ut. Produktiva herrar!

Paret WETTON/DOWNES är kända namn som har många, långa år bakom sig i musikbranschen. 1982 stod de bakom det årets mest sålda album i världen, nämligen debutplattan med progpopgruppen Asia, och Geoff DOWNES har kulthiten ”Video killed the radio star” att ansvara för. Duon Buggles, som gjorde låten, kommer för alltid att gå till musikhistorien för att det var den första låt som någonsin spelades på MTV. John WETTON har sina rötter i King Crimson och UK och han har dessutom gjort en hel del soloplattor. DOWNES skötebarn har varit gruppen Asia och till våren så kommer det nya albumet med originalmedlemmarna, inklusive John WETTON.

Nya plattan har fått titeln ”Icon II – Rubicon” och vad albumet bjuder på är en lite mer laidback version av den pomp rock som duon presenterade på första albumet. Steve Christey (Jadis) är återigen med på trummor och John Mitchell (Kino, It Bites) spelar gitarr. På cello hittar vi än en gång Hugh McDowell och han har fått en mer framträdande roll än på första plattan, tillsammans med ett 15-årigt underbarn vid namn Katie Jacoby som spelar violin. På ”To catch a thief” och ”Tears of joy” hjälper Anneke van Giersbergen (The Gathering) till med sången på ett alldeles lysande vis.

Att herrarna valt att spetsa nya albumet med mer cello och fiol är lite enerverande, men jag kan ha överseende med det, för duon har skrivit en bunt låtar som håller nästan lika bra kvalitet som på förra studioalbumet. Inledande ”The die is cast” är en fantastisk början och ”Finger on the trigger” samt ”Reflections (of my life)” är typiska kompositioner för dessa två herrar, så elegant och gentlemannamässigt. De två duetterna med van Giersbergen sticker ut för att de lånar av engelsk folkmusik och även ”Shannon” låter väldigt ”brittisk”.

”Rubicon” har ytterligare en fantastisk låt och det är ”The glory of winning”, som byggs upp från en akustiskt målad fresk, men som efter en stund växer till en svulstig pomprock gobeläng. Det är så här Asia lät när de var som bäst och jag blir allt mer nyfiken på kommande plattan. Glömda är den bedrövliga akustiska plattan och DVD’n som släpptes i april och nu är det framåt som gäller. ”Icon II – Rubicon” är nästan lika bra som ”Icon”.

Wetton/Downes - Icon II-Rubicon

1. The die is cast
2. Finger on the trigger